Kiadó: Nuclear Blast
Weboldal: www.sabaton.net
Kiadás éve: 2012
Stílus: Power metal
Brief Sum: The new album of Sabaton is like… a Sabaton album. Despite changes in the themes, language and musicians, the formula remained the same. It’s not a bad album, but also won’t be as groundbreaking for them as The Art Of War was.
A 2010-es Coat Of Arms után itt van az ötödik Sabaton nagylemez, amit igencsak nagy változások előztek meg a zenekar életében. Az album megjelenése előtt ugyanis kilépett (kirúgták?) Pär Sundström és Joakim Brodén kivételével a többi tag. Hogy pontosan miért, azt a mai napig nem lehet tudni, nagyon titkolóznak a fiúk. A többiek összehoztak egy bandát az Astral Doors aranytorkú Nils Patrik Johanssonával, Pärék pedig folytatják a Sabatont új tagokkal, egyelőre billentyűs nélkül.
Ha ez még nem lenne elég, akkor szakítottak a modern háborús témákkal is! Anno a 2008-as Sziget koncertjük előtt kérdeztem tőlük, hogy hallhatunk-e tőlük valaha olyan dalt, ami nem modern idők beli csatákat vagy eseményeket mesél el, de még ötletük sem volt róla. Most pedig itt egy teljes albumnyi ilyen dalt kapunk, amik főképp a 30 éves háború és XII. Károly uralkodásának idejébe kalauzolnak minket, vagyis másképpen Svédország felemelkedése és bukása is lehetne az album címe.
De ezzel még nincsen vége az újdonságok sorának, hiszen az album két nyelven is megjelent. A szokásos angol nyelven kívül a srácok anyanyelvén, svédül is kiadták. Ráadásul az angol verzió utolsó dala (Ruina Imperii) is svédül került a lemezre. De több dalban van hosszabb-rövidebb svéd nyelvű rész.
Ezek után nézzük mi az, ami nem változott. Nos, a banda zenéje, egy cseppet sem. Ugyanúgy megvannak a speedesebb témák, a középtempós menetelések, ökölrázós himnuszok. De a zenei tér nem sokat tágult, talán a billentyűknek egy kicsit több hely jutott, ami vicces a legutóbbi fejleményeket figyelembe véve. Nem baj, koncerteken majd samplerről szólnak a Daniel Myhr által feljátszott részek…
Igazából nem tudok rosszat mondani a számokról, de több esetben volt az az érzésem, hogy „’hé, ezt a riffet már hallottam tőlük”. Nem azt mondom, hogy gyökeres megújulásra lenne szükségük és az, hogy ők lesznek-e a heavy metal következő Motörheade vagy Running Wildja majd csak 2-3 album múlva derül ki. Mindenesetre elindultak ezen az úton. A dalok nagy része azért megüti a mércét, még ha egyből ható, ütős koncertnóta kevesebb van a lemezen. Én a címadót, a Poltavát és Gott Mit Uns-t mindenképpen ide sorolnám, de talán a Killing Groundot is zabálni fogja majd a közönség koncerten. Azt ugyebár nem szabad elfelejteni, hogy a Sabaton főleg koncerten erős, hatalmas hangulatot tudnak teremteni, reméljük ez a tagcseréket követően sem fog változni!
A hangzásba nem lehet belekötni, Peter Tägtgren kiváló munkát végzett. Sajnos a sajtós verzión nem volt rajta, de a youtubeon bárki meghallgathatja az aktív vokálos közreműködésével lemezre vett Amon Amarth feldolgozás Twilight Of The Thundergodot. Maradjunk annyiban, hogy Johan Heggnek jobban áll ez a dal, mint Joakimnak…
Zárásként mit is írhatnék, némi fanyalgás ellenére ez a lemez nem rossz, de én valahogy erősebbre számítottam. Talán majd a következő megint olyan lesz, mint az Art Of War vagy legalább akkora ugrás lesz a banda életében, de ezúttal a sikereket tekintve.
SAMPLE:
YouTube link
Tracklist:
1. Dominium Maris Baltici
2. The Lion From the North
3. Gott Mit Uns
4. A Lifetime Of War
5. 1 6 4 8
6. The Carolean’s Prayer
7. Carolus Rex
8. Killing Ground
9. Poltava
10. Long Live The King
11. Ruina Imperii