Kiadó: –
Weboldal: myspace.com/shangrenmetal
Kiadás éve: 2011
Stílus: Folk metal
(scroll down for English Version)
Bár folk metal fanatikus vagyok, őszintén bevallom, nem sok olyan zenekart ismerek, amelyik a távol-keleti népzenét ötvözi a metallal. Szerintem ezzel nem csak én vagyok így. Legtöbbünknek talán ilyenkor néhány mongol, kazak vagy tuvai, esetleg néhány folkos japán banda ugrana be, kínai nem sok, holott a világ legnépesebb országa. Én kapásból kettő kínai népi(es) metal csapatot tudnék mondani, a Tengger Cavalry-t és a mongol kisebbséghez tartozó Ego Fallt. Persze a helyi metal színtér ismertté válásának a politikai rendszer sem igazán kedvez.
Talán ennek is köszönhető, hogy a cikkem tárgyát képező zenekar (illetve annak frontembere) nem is Kínában, hanem Ausztráliában alkot. Tehát mivel is állunk szemben? A Shangrennel; egy kínai énekes (Leonard Ong) vezette ausztráliai „ázsiai folk metal”-t játszó zenekarral. Mindenképp érdekes és izgalmas.
A 2009-ben megszületett zenekar első kislemeze idén jelent meg, Warriors of Devastation címmel. A rajta található hat dal angol nyelvű, de kivétel nélkül a kínai/buddhista mitológia elemeit dolgozza fel. Üdítő színfolt a mai folk metal világában, ahol Új-Zélandtól Mexikóig és Görögországtól Kazakisztánig mindenki (tisztelet a kivételnek) a skandináv mitológiából próbál meríteni, akkor is, ha semmi köze az adott kultúrához.
A dalok maguk nem annyira változatosak, bár igazából a zenekar sem teljes, hiszen eddig három fő a taglétszám és Ong folyamatosan keres tagokat a zenekarba. Ami engem egyedül zavart, az a dob, illetve a dobgép, ami folyamatosan monoton hangon csépel. Ezt ellensúlyozzák valamennyire a keleti népi hangszerek és dallamok. Emellett érdekes a blackes éneklés is, amit szívesen meghallgatnék kínai szöveggel is. Talán az ének és néhány gitárriff tekintetében hasonlít a Shangren a híres nyugati mesterekhez (Ensiferum, Finntroll, Amon Amarth, Eluvetie, Equilibrium), de ez a zenekar semmiként sem tekinthető egynek a sok tucat amatőr folk metal utánzat közül.
Személyes kedvencem az EP-ről a Monkey King, a keleties dallamok nagyon jól összhangban vannak a kemény metallal és itt még a dobgép sem annyira zavaró. Persze a többi dalra sem lehet panasz, nagyon különleges lett.
A borító elég egyszerű kivitelezésű, kis költségvetésű, de a dizájn kitűnően hangsúlyozza és megalapozza a keleties, ázsiai jelleget.
Az album nagyon érdekes, az egzotikus zenék kedvelőinek biztosan tetszeni fog, nekem is nagyon bejön. Elismerem, hogy még van hova fejlődni (legfőképp egy dobost beszerezni), de mindenképp értékelendő és figyelemre méltó a lemez és a zenekar úgy egészében. Remélem, hamarosan legalább egy dobossal kiegészülve elkészítik debütáló nagylemezüket. Csak annyit tudok még hozzáfűzni, hogy több ilyen zenekart, ne mindig az (észak-)európai folk metalt majmolják! Minden népnek meg van a saját népi kultúrája, ami ugyanúgy értékes, mint a skandináv és kelta muzsika.
————————–
ENGLISH VERSION:
However I’m a folk metal fanatic, I must admit, I know not too many bands, which combine the Far Eastern folk music with metal. And, I think, not just me… Most of us can think on some Mongol, Kazakh or Tuvan, or perhaps some folkish Japanese groups, but not to Chinese ones, albeit it’s the most populous country of the world. Immediately I can call up two folk(ish) metal bands from China, the Tengger Cavalry and the Ego Fall, which belongs to the Mongol minority. Of course, the political system doesn’t keep the local metal scene in countenance, too.
Perhaps this caused, that the central band (or its front man) of my article doesn’t work in China, but in Australia. So what is this band? Shangren: an Australian band – lead by a Chinese singer (Leonard Ong) – which plays „Asian Folk Metal”. It’s interesting and exciting for sure.
The first EP (called Warriors of Devastation) of the band born in 2009 was released in this year. Its six tracks are in English, but all of them work up elements of Chinese/Buddhist mythology. It’s a refreshing spot in the world of modern folk metal, where from New Zealand to Mexico and from Greece to Kazakhstan, everybody (with few exceptions) tries to take from the Scandinavian mythology, also then if they have nothing to go with this culture.
The songs are not too various, albeit the band is also not a full one, because there are only three members and Ong is searching for new members continuously. Which was the most irritating for me, is the drum or drum machine which grinds consecutively on monotonous sound. This is balanced after a manner with the Oriental folk instruments and tunes. Along with this, the black metaller singing is also interesting. I’d like to listen to it with Chinese lyrics, too. I can compare Shangren to the famous Western masters (Ensiferum, Finntroll, Amon Amarth, Eluvetie, and Equilibrium) in the singing and some guitar riffs, but this band isn’t one of the dozen amateur folk metal epigones.
My personal favourite track from the EP is the Monkey King, the Oriental tunes are in harmony with the hard metal and in this song the drum machine isn’t so irritating. Naturally we can’t complain about the other tracks, the whole album is unique.
The cover is simple enough with low budget, but the design emphasizes and establishes perfectly the Oriental, Asian affection.
The EP is very interesting, the fans of exotic music will surely like it, I also like it very much. I allow, they must reach a higher level (firstly, they should use a drummer), but the album and the whole band is estimable and arresting. I hope, they make their debut full-length album with a drummer soon. I must attach, that should be more similar bands! Don’t ape the (Northern) European folk metal! All peoples have their own folklore, which are interesting as well as Norse or Celtic music.
Tracklist:
1. Warriors of Devastation
2. Passage of Sighs
3. The Grand Unity
4. Monkey King
5. The Battle of Water and Fire
6. Children of Dijun