SKÁLMÖLD – Baldur

Kiadó: Napalm Records

Weboldal: http://www.skalmold.is/

Kiadás éve: 2011

Stílus: Viking metal

 

(scroll down for English Version)

 

Izland. Az átlagember számára nem sokat mond, egy északi sziget, ahol hó, jég meg vulkánok vannak. Aki kicsit utánanéz az alig több mint 300.000-res lakosú sziget történetének, azt is megtudhatja, hogy páratlanul archaikus skandináv nyelvvel, kultúrával és folklórral rendelkezik a IX. század óta lakott sziget. Ebből az ősi, érintetlen népi kultúrából meríti zenéje erejét a fiatal izlandi viking metalos csapat, a Skálmöld.

A banda 2009-ben alakult, debüt albumuk, amely főhőséről a Baldur címet kapta, 2010-ben megjelent a feröeri Tutl kiadó gondozásában Izlandon és a Feröer-szigeteken. Erre az anyagra lett figyelmes az osztrák Napalm Records is, akik gyorsan lecsaptak az északi tengerek vikingjeire és idén július végén Európában, augusztus elején pedig az Egyesült Államokban két bónuszdallal megspékelve kiadják a debütáló albumot.

A Baldur konceptlemez, egy izlandi viking, Baldur történetét meséli el a tradicionális izlandi verselés szigorú szabályai szerint megírt, izlandi nyelvű dalaiban. A hatosfogat tagjai mind-mind különböző zenei világból érkeztek, és nem csak metal zenekarokból. Ennek köszönhetően a zenéjük tényleg olyan, mintha az Amon Amarth, az Iron Maiden és az Ensiferum (vagy inkább a Týr) keveréke találkozott volna egy klasszikus zeneszerzővel. Bár alapvetően nem folk metal, hanem viking metal a stílusuk, mégis nagyon jó népi, népzenei elemek kerültek az albumra, felidézve a hallgatóban a zord izlandi világot. A főhős, a tehetős Baldur éppen csak letelepedik a szigeten, megkezdve békés életét családjával, mikor megtámadja őket egy nem evilági démoni lény, ami a gazdag birtokot és Baldur családját elpusztítja. Baldur bosszút esküdve, két hű emberével végigutazik a kietlen és kemény izlandi tájon, hogy szembeszálljon a szörnnyel. De a győzelemért Baldurnek saját életével kell fizetnie.

Zeneileg kitűnően ötvözik melodikus death metal elemeket népi részekkel és klasszikusabb metalos és epikus elemekkel. Az album felvezetője a békés családi életet megjelenítő Heima (Haza) című nóta, amely valamiféle izlandi népdalnak hat énekstílusával és kórusaival. A második dal, az Árás (Támadás) a démon támadásának brutális történetét meséli el. Pörgős riffek, zúzós dobok, rekedtes vokál és komoly háttérkórus erősíti fel a pusztítás sztoriját. A dal vége felé nagyszerű a heavy metalos gitárszóló is. A harmadik nóta (Sorg – Bánat) a pusztítás utáni fájdalomról szól, a zenekar minden tagjából álló kórus énekel végig és a billentyűdallamok is nagyon illenek a dal hangulatához. Az Upprisa (Feltámadás) melodeath-es, powerös és progresszív elemeket ötvöz, nagyszerű epikus viking metal dal. A För (Átkelés) az előző dalhoz hasonló menetelős dobjátéka szólóvá csúcsosodik, míg szintetizátortémája fennkölt hangulatot ad a zenének. A hatodik szám egy átvezető, a Draumur (Álom), majd jön a klipes Kvaðning (Kétség), melyet már intrója, a törzsi dobolás és az oboadallam nagyszerűvé tesz. Ez a dal elég progresszív, leginkább feröi testvéreik, a Týr régebbi dalaira emlékeztet egy kis epikus billentyűjátékkal felturbózva. A majd’ 8 perces dal közepén hosszú – pár ember számára talán túl hosszú – instrumentális rész van, így a Napalmos kiadás utolsó dala ennek vágott, rövidített bónusz verziója. A nyolcadik nóta, a csatametálos hangulatú Hefnd (Bosszú). Kissé talán egy „csatázósabb” Amon Amarth és egy epikusabb Ensiferum nóta keverékének tűnik progresszív, Týres vagy Heljareyga-s gitárszólóval. A kilences Dauði (Halál) elején szinte önálló, népies intró van (ez a dallam visszatér az outróban is), majd rövid szünet után megindulnak a klasszikus metalos gitárriffek, amihez zúzós dobjáték csatlakozik. Kitűnő hörgős, fájdalmas ének erősíti a dal tragikus témáját. Az énekes egyedi orgánuma, rekedtes hörgése amúgy nagyon jól illik ehhez a stílushoz, a lemez minden dalához tökéletesen passzol. Az eredeti kiadáson zárónótaként szereplő Valhöll (Valhalla) a hős halála utáni eseményeket dolgozza fel, szintén kitűnő progresszív szólóval és kórussal. A banda tagjaiból álló férfikórus az album másik érdekessége és erőssége Björgvin Sigurðsson éneke mellett. A Napalmos kiadásra felkerült egy bónusz záródal, a Baldur, ami talán egyfajta összefoglalásként értelmezhető. Abszolút nem üt el a lemeztől, szervesen illeszkedik ahhoz és egy himnikusabb befejezése is az anyagnak (igaz utána még jön a Kvaðning vágott verziója, amiről már volt szó).

Összességében nagyon szimpatikus és megnyerő debütáló anyag Európa északi szegletéből, nem a tucatnyi, egy kaptafára való viking zenekar egyike, hanem egyedi hangzású csapat. Talán nem véletlen, hogy az őszi Heidenfest turné kezdő zenekara a Skálmöld lesz, és állítólag már készülget a következő anyaguk is, én kíváncsian várom!

———————————

ENGLISH VERSION:

Iceland. It doesn’t mean too much for an average person, just means a Northern island, where there are snow, ice and volcanoes. Who check on the history of the island with a bit more than 300.000 inhabitants, s/he can come to know that Iceland (which is inhabited from the 9th century) has a uniquely archaic Scandinavian language, culture and folklore. The young Icelandic Viking metaller band, Skálmöld gets its power from this ancient, untouched folk culture.

The band was created in 2009, their debut album, titled Baldur from its main character, have been released in 2010 by the Faroese label, Tutl in Iceland and the Faroe Islands. This material attracted the attention of the Austrian Napalm Records, which signed quickly with the Vikings of the Northern seas. At the end of July in Europe and in early August in the United States, Napalm is going to re-release the debut album with two extra bonus tracks.

Baldur is a concept album; it tells the story of an Icelandic Viking, Baldur in songs with Icelandic lyrics which follow the strict rules of traditional Icelandic poetry. The members of the 6-piece came from different musical scenes and not only from metal bands. Maybe this causes that they music seems to be a mix of Amon Amarth, Iron Maiden, Ensiferum (or rather Týr) meets a classical composer. Although it’s not a folk metal album, but Viking metal, they used very good folkish, folk musical elements, bringing up the harsh nature of Iceland. The main character, wealthy Baldur just settled down in the island, beginning his peaceful life with his family when a demon-like creature not-of-this-world attacks them and destroys the rich possessions and Baldur’s family. Baldur swears revenge and travels through the desert and hard Icelandic landscape with his two loyal men to confront the monster. But for the victory, Baldur must pay with his own life.

Musically they combine the melodic death metal elements with folk, epic and classic metal elements. The prologue of the disk is the song Heima (Home), which brings up the peaceful life of the family and seems to be something like an Icelandic folk song with its vocals and choir. The second track, Árás (Attack) narrates the brutal attack of the demon. Fast riffs, grinding beats, harsh vocal and good background choir strengthen the story of the swoop. Near the end of the song there’s a great heavy metal-like guitar solo, too. The third song (Sorg – Sorrow) is about the dreadful pain after the attack, choir made by all members sings over and the keyboard melody also fits to the atmosphere of the song. Upprisa (Resurrection) combines melodeath, power and progressive elements, a great epic Viking metal song. The marching drum beats of För (Passage) (similar to the previous song) become a drum solo, while its keyboard theme makes the song elevated. The sixth song, Draumur (Dream) is an interlude, then comes Kvaðning (Query) (they made a clip for it), which intro with tribal drums and oboe melody makes it amazing. This track is progressive enough; it reminds me to the older songs of their Faroese brothers, Týr, expanded with an epic keyboard theme. In the middle of the nearly 8-minute-long song there’s a long – for some people perhaps a bit too long – instrumental part, so the last track of the Napalm release is the edited, shorter bonus version of this song. The eighth song is the battle metal-like Hefnd (Revenge). Maybe it seems to be the mix of a more „combative” Amon Amarth song and a more epic Ensiferum song with a progressive, Týr-like or Heljareyga-like guitar solo. The ninth Dauði (Death) has a near independent folkish intro (this melody returns in the outro, too), then after a short pause classic metal riffs come and brutal drums join them. Amazing painful growl vocals strengthen the tragic topic of the song. The unique organ, the harsh growl befits this genre and every song of the album. The Valhöll (Valhalla), which was an ending song on the original release, tells the story after the death of the hero, again with perfect progressive solo and choir. Along with Björgvin Sigurðsson’s vocals, the male choir made up of the band members is the other strength and curiosity of this material. On the Napalm release there’s a bonus ending song, Baldur, which is a kind of summary perhaps. It absolutely befits the album and a more hymnic ending of the disc (even if after it there’s the edited version of Kvaðning which I mentioned before).

To sum up, this debut material is very likeable and pleasing from the Northern edge of Europe. Not one of the dozen very similar Viking bands, but a band with own sound. Maybe it’s not accidentally, that Skálmöld will be the first band at autumn’s Heidenfest tour. And reputedly they’re working on their new material; I’m looking forward to it!

SAMPLE:
MySpace link

 Tracklist:

1. Heima 2:39
2. Árás 6:06
3. Sorg 5:25
4. Upprisa 6:34
5. För 3:58
6. Draumur 1:34
7. Kvaðning 7:54
8. Hefnd 5:06
9. Daudi 6:31
10. Valhöll 5:08
11. Baldur 10:50
12. Kvaðning (Edit) 4:49

Pontszám: 9

Kapcsolódó cikkek

Dalriada – Debrecenben az Alestorm és a Skálmöld vendégeként!

NorthWar

Omnium Gatherum, Skálmöld és Satm1na jövő héten kedden a Dürer Kertben!

NorthWar

Omnium Gatherum, Skálmöld, Stam1na – 2 hónap múlva Budapesten!

NorthWar

SKÁLMÖLD – Vögguvísur Yggdrasils

ST. Toma

Skàlmöld a toleranciáért!

NorthWar

Eluveitie, Arkona, Skálmöld – Koncertbeszámoló

Gwanath

SKÁLMÖLD – Með Vættum

ST. Toma

Skálmöld – Að hausti (Official Lyric Video)

NorthWar

Skálmöld bemutatja közelgő albumának részleteit!

NorthWar

Finntroll, Týr, Skálmöld – Koncertbeszámoló

ST. Toma

Hot News: Skálmöld – On Tour

NorthWar

SKÁLMÖLD – Börn Loka

ST. Toma

Hot News – Napalm Records news: Saltatio Mortis – Skálmöld – Thulcandra

NorthWar

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár