SUBAUDITION – Light On The Path

Kiadó: Auerbach Tonträger

Weboldal: myspace.com/subauditionfinland

Kiadás éve: 2009

Stílus: Dark Acoustic / Psychedelic Folk

 

(scroll down for English Version)

 

Ismét nagy fába vágom a fejszém, mert egy olyan albumról próbálok írni, amihez csak keresem a szavakat. Most is éppen ezt a lemezt hallgatom a háttérben, és azon töprengek, hogy vajon mit kellene ahhoz írnom, hogy minél többen kedvet kapjanak ehhez a zenéhez. Mert emellett nem lehet elmenni. Ismered az Empyrium késői munkáit? Szereted a Tenhi borongós hangulatát, kedveled az October Falls akusztikus dalait? Ha a válasz bármelyikre igen, és kíváncsi vagy, milyen lehet mindez egy olykor a Sigur Rós-éhoz hasonló atmoszférával és egy kis Pink Floyd-szerű pszichedéliával, akkor a Subaudition-t neked alkották meg. Az olykor megszólaló elektromos/effektezett gitár és a melankolikus akkordok pedig alkalmanként eszedbe juttathatják a Porcupine Tree-t vagy az újabb korszakos Anathemát is. Persze mindez akusztikus gitárra, zongorára, szintetizátorra és vonós hangszerekre komponálva. (A “komponálás” szót nem véletlenül használtam, ugyanis az albumcím utal az egyik kedvenc kortárs zeneszerzőm, Arvo Pärt egyik művére).

Ezek a külsőségek, amiket könnyen meg lehet fogni. A zenét magát mégsem lehet ilyen könnyen körülírni. Nehezíti a dolgomat, hogy akárhányszor meghallom az “Alms Of The Sun” kezdőakkordjait, elveszítem az objektivitásom. Mint most is. Visszanyerem majd, ha végetér a “Wall Of Water”, de még 40 percig fel vagyok mentve a felelősség alól. És hiába nem így akarom megírni a “Light On The Path”-ról való beszámolót, máshogy nem megy. Tudom, hogy akad egy-két furcsaság a lemezen, mint a magas vokál a “Now That We’ve Spent All The Light”-ban, a kórus a “The Soul Unto Aether”-ben, de nem tudom megmondani, hogy ezek emelik-e avagy rontják a színvonalat (ki-ki döntse el). Viszont a finom hangszeres megoldások, a nem mindig konszonáns akkordok egy különleges, magával ragadó atmoszférát teremtenek. Olyat, amit ugyan lehetne elemezni, de minek.

Érdekes, de ritkán van olyan, hogy egy zenéhez az első pillanattól kezdve kötődöm, de a Subauditionnek sikerült elérnie ezt. Ők nem olyan zenét alkottak, amiket csak bizonyos hangulatban hallgatna az ember, hanem olyat, amely a felszínre hozza az emberben rejlő melankóliát, bármilyen helyzetben. Mindemellett ki is kapcsol, tehát relaxációhoz is kifejezetten ajánlott, háttérzeneként viszont csak akkor, ha az ember még nem társított hozzá valami személyes élményt, különben garantáltan elkalandoznak a gondolatai. Nekem ez igen rövid idő alatt sikerült, ezért lehet az, hogy alig írtam, mégis már közeledik a “Wall Of Water” vége, így még addig adom meg a maximális pontot, amíg tart a varázs. És hogy miután véget ért a lemez, milyen véleménnyel leszek róla… nos, ez esetben nem létezik olyan, hogy “miután véget ért”.

————————-

ENGLISH VERSION:

Oh, well, this will be a hard job again: I have to review an album which makes me speechless. Right now, in the background the vibes of this album are coming out from my speakers and still don’t know what to say, but I have to, I must tell everybody that this album is inevitable. And what is this music like? Do you know the latest works of Empyrium? Do you like the dark melancholic atmosphere of Tenhi and the acoustic pieces of October Falls? If your answer to any of these questions is “yes” and if you want to hear that how would it sound with an atmosphere which is sometimes similar to the music of Sigur Rós and with the influence of Pink Floyd’s psychedelic soundscape, then Subaudition is definitely for you. At some points, the music might remind you of Porcupine Tree or newer Anathema with the few electric/effected guitars and the melancholic accords. All songs were composed for acoustic guitar, piano, synthesizer and string instruments, and when I say that they were composed, I mean it. (The title of the album refers to one of my favourite contemporary classical composer, Arvo Pärt)

These are the exact things but this music is not that easy to describe. It makes my job harder that every time I hear the first accords of ‘Alms Of The Sun’, I lose my objectivity. Just as now. I know, I will regain it when the last sounds of “Wall Of Water” fade out but until then, for 40 minutes, I’m not responsible for anything. Of course, I didn’t want to write this review of ‘Light On The Path’ this way but this is the only way I could note down at least some impressions. I know that there also are weird things on this album such as the high pitched vocal in ‘Now That We’ve Spent All The Light’ or the choir in ‘The Soul Unto Aether’, but honestly, I cannot tell whether they are simply just strange for me or they are the downsides of this record. It’s upon you, maybe you’ll like it. But if I focus on the nice instrumental plays, the not always consonant accords, I should say that they are excellent and they create a very unique atmosphere. Yes, I could say more about this… but should I?

It’s interesting, but it’s very unusual that a music drags me in after the first time I’ve listened to it. This time, it did. Subaudition made an album which isn’t just about strengthening your actual emotions, it also sets you in a special melancholic mood. Besides, its soundscape is very calm, so it’s also recommended for relaxing. It’s good for playing it in the background too, but only if you haven’t attached some personal memories or feelings to it. I have already so it’s really hard to focus on this review. However, I’m lucky because here comes the end of ‘Wall Of Water’ so I should rate this album while I’m still enchanted. And if you ask, what will I think of ‘Light On The Path’ when this is over, well… there is no such nonsense as “this is over” in this case.

Tracklist:

1. Alms Of The Sun
2. Sínne
3. Now That We’ve Spent All The Light
4. Feathers Fall
5. The Soul Unto Aether
6. Human Abstract
7. Wall Of Water

Pontszám: 10

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár