Lemezismertetők

TARD – Disgorging Guttural Regurgitations…

Kiadó: Comatose Music

Weboldal: myspace.com/tardasinre

Kiadás éve: 2008

Stílus: Brutal Death Metal / Grindcore

 

(scroll down for English Version)

 

A kanadai grindcore formáció nem bíz semmit a véletlenre, mindjárt két rekordot is meg akar dönteni. Az egyik cím, amire pályázik, a leghosszabb címmel rendelkező albumé, a másik pedig a legextrémebb női hangé. Az elsőre elég nagy az esélye, ugyanis a debütáló album címénél hosszabbra én jelenleg nem akadtam az Interneten, de ki tudja, lehet, hogy a „Disgorging Guttural Regurgitations of Dismembered Disembowelment and Effluvious Visceral Entrail Secretions With a Side of Emaciated Malignant Lymphatic Putrescence, a Glass of Ensanguined Malodorous Discharge to Drink, and Coagulated Pustular Rectal Seepage for Dessert (With a Cherry on Top)„-nál már adtak ki hosszabb névvel ellátott lemezt. A legextrémebb női hang címe pedig részemről már odaítéltetett, igaz, ez szubjektív.

Persze azok alapján, hogy egy szőke hölgy – beszédes művésznevén Hillary Muff – áll egy súlyos metal formáció élén, sokaknak Angela Gossow (Arch Enemy) vagy Rachel Heyzer (Sinister, Infinited Hate) hangja, esetleg az Amerikában egyre népszerűbb Watch Me Burn énekesnője ugrik be. Nos, az ő hangjuk kifejezetten kellemesen selymes és bársonyos ahhoz képest, amit a Tard lemezén lehet hallani. Sokszor szokták azt mondani, hogy „férfiakat megszégyenítő módon hörög”! Nos, ezúttal valóban maga mögé utasítja a death metal színtér nagy részét, nemre való tekintet nélkül is esélye lehetne az egyik legkeményebb hörgőhang címére. Hörgő hangszínéről leginkább a korai Nasum illetve a mostani Dying Fetus jutott eszembe – bár ez utóbbinál vaskosabb valamivel. Természetesen nem csupán ezt a gyomorhangot alkalmazza előszeretettel az énekesnő, ugyanis a refréneket előszeretettel magas károgással adja elő, és itt most a károgást szó szerint kell érteni: akár egy mutáns varjú. Iszonyúan idegtépő, de remekül passzol a zenéhez. Ha pedig az első szám elején lévő tiszta ének is az övé – amit nem sikerült megtudnom -, akkor pedig végképp le a kalappal előtte! Ami biztos, a lemezre külön ráírták, hogy nem használtak sem pitchshiftert, sem hasonló effektet a hang eléréséhez, és valóban: aki nem hiszi, annak érdemes megnézni a csapat MySpace oldalán lévő videót, hogy hogyan adja elő ezt élőben.

Természetesen ez még nem lenne elég ahhoz, hogy a zene is jó legyen, de szerencsére nem arra épít a csapat, hogy ezzel a különlegességgel tűnjenek ki. Ugyanis ez a lemez jól meg van írva. A stílus – az eddigiekből sejthetően – grindcore/brutal death metal, hol egyik, hol másik stílusból merít inkább, de sosem túl primitív, és agyonbonyolítva sincsenek a számok. Az énektémák könnyen megjegyezhetőek, bár sajnos szinte egyáltalán nem érthetőek. Viszont a szövegek rendkívül ötletesek, igazán szórakoztató első hallásra. A Panty Sniffer a maga nyelvészkedésével rögtön kedvenc lett. A szám arról szól, hogy a „panty”-t miért párként tekintik, és miért nem önmagában, és ezt boncolgatja szépen. A refrén viszont maradandó, ahogy magából teljesen kikelve üvölti, hogy „IT”S NOT TWO! IT”S JUST ONE!”. Természetesen nem kell azt hinni, hogy az egész album „grammarcore”, az élet minden területét boncolgatják, természetesen szórakoztatóan és nem szokványosan.

A borító borzalmas, de remekül illik a zenéhez. A hangzás viszont nem a legjobb, igaz, hallottam már rosszabbat is. Ami zavar, hogy bár nagyon harapósak a torzított gitárok, valahogy a hangszín nem az igazi, egy-két témát csak sokadik hallgatásra tudtam kivenni. A többi hangszer rendben van, a basszus szépen, kivehetően szól (sokszor szebben, mint a gitárok), a dobnál a lábdob néha aránytalanul hangos, de alapvetően az is rendben van, a vokálok hangzásáról pedig nincs mit beszélni, úgy tökéletes, ahogy van.

A lemezen található egy Bonus Track is, amihez az Unmercifulból hívtak vendégénekest. Maga a szám nem is rossz – bár az utólag rárakott phaser/flanger eléggé furcsa volt eleinte – de az elején semmi nincs, csupán több mint 5 perc zaj, ami kissé idegesítő, ha az ember repeaten akar hallgatni egy lemezt, ami egy, a bonus tracket leszámítva alig 20 perces albumnál könnyen előfordulhat. De ez körülbelül a legnagyobb negatívum, ami az albummal kapcsolatban elmondható. Rossz számot vagy nagy ballépést nem találunk a lemezen, két szám pedig szerintem kifejezetten jóra, fogósra sikerült (Panty Sniffer, Grandma”s Gift). De a többi sem szégyenkezhet nagyon, az átlagon felül teljesít a csapat, a színvonal egyenletes, bár nem mindegyik olyan kiemelkedő, mint a már említett két tétel.

Minden szempontból érdekes és izgalmas lemezzel debütált a Tard, nem lennék meglepve, ha rövid időn belül nagy népszerűségnek örvendene, de hogy minden zenerajongó előbb-vagy utóbb hallani fog róluk, az holtbiztos. Ha továbbra is ezen az úton haladnak, azaz nem csupán arra építenek, hogy van egy ritkaságszámba menő vokálosuk, hanem a többi zenész is megmutatja a nem kisebb tehetségét, akkor erre minden esélyük megvan. Addig is ajánlom mindenkinek ezt a lemezt, aki szereti a zenei különlegességeket; a keményebb zenék és a death/grind kedvelőinek pedig ez a lemez kötelező!

————————-

ENGLISH VERSION:

This Canadian grindcore formation really knows how to gain attention. They want to set two world-records simultaneously: the world-record of the longest album title and also of the most extreme female vocal sounds. They have a really good chance to achieve the first one because I haven”t found any album with longer title than Tard”s „Disgorging Guttural Regurgitations of Dismembered Disembowelment and Effluvious Visceral Entrail Secretions With a Side of Emaciated Malignant Lymphatic Putrescence, a Glass of Ensanguined Malodorous Discharge to Drink, and Coagulated Pustular Rectal Seepage for Dessert (With a Cherry on Top)” (yes, surely that”s the full name of this album). And what about the other title, the band with the most extreme female vocal sounds? Well, if it depends on me, they got it!

But of course, if you hear that there is a death metal band with a female vocalist you”d probably think that her voice is like Angela Gossow”s (Arch Enemy), Rachel Heyzer”s (Sinister, Infinited Hate) or if it”s grindcore than Sarah Remetch”s (Watch Me Burn). If you think that, you”re wrong. The mentioned ladies have soft and mild voice compared to Tard”s blonde lady. It”s a common phrase that „her voice is probably better and more brutal than most of the male vocalists”” but here is not a phrase and there is no probability: Hillary Muff has definitely one of the best growling voice sound and one of the creepiest harsh vocal I”ve ever heard. It reminds me the earlier Nasum records and the recent Dying Fetus growls – but Hillary”s voice is chunkier. Of course, she uses not only these deep growls but high croaks also. When I say croaks I mean it seriously, she”s croaking like a mutant crow. It”s really creepy but it absolutely fits into their music. I don”t know whether the clean singing at the begininning of the first track was performed by her, but if it was, then I have to make a deep bow to her. And for the doubters: according to the booklet they didn”t use any vocal effects on this album, not even a pichshifter, and if you don”t believe me just check the live videos out at the band”s MySpace page!

Fortunately, the band”s music is not based only on this uniquity, as we can see here, they have the talent to write a real album. The genre is a mixture of grindcore/brutal death metal, it”s never too primitive but it”s also not overcomplicated. The vocal themes are memorizable but it”s really hard to hear the lyrics out from the growl which is the only downside of the vocalist. The lyrics are really funny and creative, „Panty Sniffer” captured me instantly with its „grammatical” topic. This is a song about „why do people call panties a pair and not just panty” and the best part is when she screams insanely that „IT”S NOT TWO! IT”S JUST ONE!”. Of course, this is the only „grammarcore”-song on this album, each track is different with different themes.

The artwork of this album is horrible, but fits into their image. The sound is not the best, however, I”ve heard worse before on albums. The main problem is with the guitar sound, they are heavy and cunky but not clean enough to catch the guitar themes easily. The other instruments were mixed and mastered well, the bass sound is nice – sometimes it”s better than the guitar sound – the vocals are simply great, the drums are okay, although, sometimes the kickdrum is a bit louder than it should be, but that”s okay also.

At the and of the album you can hear a bonus track featuring the vocalist of Unmerciful. The song is okay – but the phaser/flanger effect was a bit strange for the first time – but the track starts with a noise which is more than 5 minutes long and that”s really nerve-racking in a negative way, especially when you want to listen to this CD repeatedly. The record is a bit short – if we don”t count with the bonus track it”s only 19 minutes long – but that”s okay for this genre. You won”t find any bad-written or boring song and I”ve already found two outstanding grind anthems: „Panty Sniffer” and „Grandma”s Gift”. The whole album is of high standard and smooth, however, not every song is as outstanding as the mentioned ones.

Tard”s debut album is really interesting and unique, the band has a big chance to get in the spotlight, at least Tard”s name will sound familiar for all the music fans sooner or later. I wish they stay within their chosen path and they keep showing their musical talent and I hope they won”t take their uniquity wastefully. I recommend this record for everyone who loves the special musical efforts, and if you are a fan of heavier music or especially death/grind then this release is a musthave!

SAMPLE:
MySpace link

Tracklist:

1. Vegabond
2. Indecent Proposal
3. Panty Sniffer
4. $500 Punch
5. Trannies And Smak
6. Brain Dead Tool
7. Shooting Blanks
8. Pushing Rope
9. Shocker
10. Grandmas Gift
11. Eating Out
12. Bonus Track

Pontszám: 8

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Elfogadom Részletek