Lemezismertetők

TENOCHTITLAN – Sotvorenie Mira

Kiadó: BadMoodMan Music

Weboldal: 

Kiadás éve: 2012

Stílus: Ethnic Dark Metal

 

(scroll down for English Version)

 

A népi elemekkel megtűzdelt metalnak van egy egzotikus irányzata, amit magyarul prehispán (spanyol hódítás előtti) vagy indián metalnak lehet nevezni. Eleinte Latin-Amerika pogány és black metal bandái kezdték zenéjükbe beleépíteni őseik népzenéjét, dalszövegeikbe pedig a helyi folklórt, később prehispán doom, death, power bandák is feltűntek, majd színtiszta prehispán folk metal csapatok is megjelentek. A Tenochtitlan, mint az Azték Birodalom fővárosáról kapott nevük is mutatja, szintén a latin-amerikai indián civilizációkat élteti, ők doom/dark metalba építik a folkos, indiános elemeket. Ami szokatlanná teszi őket, az az, hogy orosz projektről van szó, orosz dalszövegekkel (bár Oroszországban van például védikus/hindu death metal zenekar is, szín orosz tagokkal, a Kartikeya).

Ez a projekt egyébként nem annyira fiatal, 2004 óta aktívak, de projektként is inkább csak virtuálisan léteznek, hisz a tagok egymástól távol élnek, nem koncerteznek, csak lemezeket adnak ki. 2012 nyarának közepén jelent meg legutóbbi, szám szerint negyedik nagylemezük, a Сотворение Мира (Szotvorenyije Mira – „A Világ teremtése”) a helyi extrém metalos BadMoodMan Music kiadó gondozásában.

A „Világ teremtése” egy intróval és öt epikus hosszúságú dallal ad ki 46 percet, de számomra azon kevés album közé tartozik, ahol nem válik unalmassá a 8-10 perces dalhossz. Persze ennek az is az oka, hogy annyira nem köti le az embert, inkább háttérzenének való anyag. Minden dal oroszul szólal meg, a szövegek egytől egyig az azték, maja és inka mitológia és történelem alapján íródtak. A projekt négy főt számlál a zeneszerzővel együtt, de az egyik tag, Eresh (tiszta ének és népi fafúvósok) nem vett részt e korong felvételeiben. Ennek köszönhetően a népi hangszerek hangját szintetizátor és sample-ök szolgáltatják, ez néha ront a hatáson, de alapvetően nem vészes. Zeneileg elszállós, lassabb dalokkal szolgál a lemez, tipikus doomos, néhol dark metalos riffekkel és szólókkal, többféle hörgéssel és tiszta énekkel, atmoszferikus billentyűtémákkal és sok népi fafúvóssal és törzsi dobolással. A Сокол и Змей (Szokol i Zmej – „A sólyom és a sárkánykígyó”) e téren összefoglaló dalnak is nevezhető, hisz 11 percében megtalálható minden elem, amiből a banda építkezik.

Összességében nem rossz a lemez, zeneileg, stílusában teljesen jó és külön érdekesség, hogy oroszként éltetik a mezoamerikai őslakos kultúrákat, viszont semmi rendhagyó nincs a dalokban. Egyik sem ragad meg egyből az ember emlékezetében és a figyelmet sem vonzza magára. Háttérzenének tökéletes, egyáltalán nem erőltetett a számok hossza sem és azt sem tartom kizártnak, hogy azok, akik nálam jobban kedvelik a doom metalt, sokkal több élvezetet találnak a lemezben. Így hát jó szívvel ajánlom az indián kultúrák és a doom metal kedvelőinek!

————————————

ENGLISH VERSION:

Folkish metal has an exotic subgenre, called pre-Hispanic („before the Spanish conquest”) or native (American) metal. At first some pagan and black metal bands from Latin America started to build the folk music of their ancestors in metal and the local folklore in their lyrics, and later prehispanic doom, death, power metal bands have been born and then pure prehispanic folk metal groups have also appeared. Tenochtitlan, as their name – after the capital of the Aztec Empire – shows, also hails the native Latin American civilizations building folkish ethnic elements in doom/dark metal. The unusual stuff about them is that they’re a Russian project with Russian lyrics (although in Russia exists a Vedic/Hindu death metal band, with pure Russian members, too, Kartikeya).

By the way, Tenochtitlan isn’t so young; they’re active from 2004 but they exist rather as a virtual project, because the members live far from each other, they have no gigs, they only release albums. The last one, their fourth full-length album was unleashed in mid-summer of 2012, entitled Сотворение Мира (Sotvorenie Mira – “Creation of the World”) via the local extreme metal label, BadMoodMan Music.

“Creation of the World” lasts 46 minutes containing an intro and five long epic songs, but for me it’s one of those albums where 8-10-minute-long tracks don’t become boring. But it is partly because it can’t absorb my attention, this material is kind of background music for me. Every song is in Russian, the lyrics are all about the Aztec, Mayan and Inca mythology and history. The project has four members together with the composer but one of the members, Eresh (clean vocals and ethnic woodwinds) didn’t participate in the recording of this material. This is why the folk instrument tunes are played by synths and samples, sometimes it sounds worse than it supposed to be, but it’s not a serious problem. The CD gives floating, slower tracks with typical doom and sometimes dark metal riffs and solos, more kinds of growls and clean vocals, atmospheric keyboard themes and many native woodwind melodies and tribal drumming. Musically we can call Сокол и Змей (Sokol i Zmey – “The Falcon and the Serpent”) a summing or “resume” song because it contains every element in its 11 minutes which are used by the band.

As last words I can sum up that the album isn’t bad, musically and in its own genre it’s absolutely okay and it’s interesting, that Russians hail the Mesoamerican native tribes, but there’s nothing extraordinary in the tracks. None of them sticks in the memory and they neither attract attention. It’s perfect as background music, the track-lengths aren’t forced and I guess metalheads who like doom metal more than me will find more entertainment in the album. So I feel free to recommend this material to the friends of Native American cultures and doom metal!

SAMPLE:
YouTube link

Tracklist:

1. Tlaltekutli
2. Nachalo
3. Sokol i Zmej
4. Nual
5. Pohorony Montesumy
6. Cvetok Ish-chel


Pontszám: 7

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Elfogadom Részletek