Kiadó: Adulruna
Weboldal: www.megatherion.com
Kiadás éve: 2012
Stílus: Symphonic Opera Metal
(scroll down for English Version)
Valószínűleg 2012 legnagyobb meglepetése a szimfonikus metál hívei számára Christopher Johnson újabb művének formájában érkezett a Theriontól. A Les Fleurs du Mal megvalósításának alapja egy sor francia sanzon köré épült, melyeket feldolgoztak Therion már jól ismert stílusában. Lori Lewis kitűnő opera hangjával és ismerős szimfonikus megoldásokkal körítve, egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy bármely rajongó hátat tudna fordítani ennek az albumnak.
Azáltal, hogy eltörli a stílusok közötti határokat – vegyük például a metált és a hatvanas évek pop zenéit – a Therion ismét újabb szintekre emeli a munkásságát. Egy két kivételtől eltekintve a dalok kifejezetten rövidek, a legtöbb még a három percet sem lépi át. Ennek köszönhetünk egy teljes, 45 perces albumot melyen helyet foglal 15 kiváló, kizárólag franciául énekelt dal. Christofer elmondása alapján az album összes pénzügyét ő rendezte. Ezek ellenére sem volt semmilyen határok közé szorítva, amit észre is vehetünk a Les Fleurs du Mal hallgatása közben. Mind az album kivitelezése, mind a dalszövegek és mind az előadásmód hibátlan. Az albumból egy kicsit hiányzik a Theriontól már megszokott sötétség kidolgozottsága, de azt kell mondjam, a Les Fleurs du Mal-nak megvan a saját csábító komorsága.
Így a legtöbb dal megtartotta a romantikus sanzonok hangulatát. Ezt a banda be is mutatja a Poupée de cire, poupée de son-hoz készült zenés videójukban, mely egy nyitó és egy záró dal egyben, ahol Lori egy underground klubban játszik egy kifejezetten lankadt közönség előtt. Ezzel ellentétben a Polichinelle-ben már férfi vokál van végig, újabb színt kölcsönözve az egész hangulatának, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a sanzonokat általában női hangok kísérik. Szeretném még megemlíteni a Lilith sötétségét, mely a komorabb hangulatú, a Theli-re, Therion első széles körben elismert albumára hasonlító dalok közé tartozik. A Je n’ai besoin que de tendress visszahúz minket a metál modern korszakába erőteljes metálos hangzásával és ordító énekével. A dal lendülete idővel bizonyítani fogja, hogy a dal célja a közönség hergelése, vagy ami még jobb, egy mosh pit kezdeményezése. Legutoljára Betty Mars J’ai le mal de toi feldolgozására szeretnék rámutatni, melyben Lori és Thomas hangja tökéletesen összefonódik a dallal. Drámai hangzású ballada, melyhez készítettek egy videót melynek végén egy nő leesik egy épület tetejéről, utalva Mars tragikus halálára.
Habár első hallgatásra az album kicsit furcsának, talán egy kissé túl kísérletező jellegűnek is tűnhet, a Les Fleurs du Mal egyértelműen megmutatja Therion érettségét. Alapításuk 25. évében olyan magabiztosságot mutatnak, melyre kevés zenekar képes manapság. Nem sok ember van, aki pop dalok metál feldolgozását meg tudná valósítani, pláne nem ilyen kiváló kivitelezéssel. Ez semmiképp sem rossz lépés Therion részéről, inkább bizonyíték változatosságukra és sokoldalúságukra melyet oly gyakran keresünk a zenében. Egy merész lépés új lehetőségek felé, mely biztosan nem fog észrevétlenül elsuhanni mellettünk.
————————————–
ENGLISH VERSION:
Probably the greatest surprise for the fans of symphonic metal in 2012 came in the shape of yet another musical masterpiece of Therion’s Christofer Johnsson. The idea behind the concept of Les Fleurs du Mal revolves around a series of French chansons, redone in Therion’s widely known style. Accompanied by Lori Lewis’s excellent operatic vocals and familiar symphonic arrangements, I cannot imagine this album being rejected by the fans.
By deleting the borders between different genres such as metal in its core and pop music of 60s, Therion once again elevates their work to a higher level. With one or two exception, the songs are quite short, most of them being under 3 minutes. Thanks to that, we got a full 45-minute album, with 15 exceptional songs, entirely sung in French. According to Christofer himself, he alone financed the whole album. However, that did not limit him in any way, as we can easily hear while listening to Les Fleurs du Mal. The production and the songwriting are impeccable, as well as everybody’s performance. The album lacks in the dark depths that we got used to with Therion’s previous releases, but I dare say that Les Fleurs du Mal has its own sense of enticing darkness in it.
Hence, most of the songs retained the atmosphere of romantic chanson. The band has also shown this with a music video for Poupée de cire, poupée de son, both an opening and closing track, where Lori performs at an underground club, but with not so engaging crowd. Polichinelle, on the other hand, features male vocals all through, giving the album yet another feeling, considering that the chansons were usually guided by female voices. I would also like to point out the dark Lilith, one of the songs that give out the gloomier atmosphere similar to that of Theli, Therion’s first widely recognized album. Je n’ai besoin que de tendresse brings us back to the more modern era of (metal) music with its power metal sounds and screaming vocals. The dynamics of the song will prove, in its time, that this song was made to be a crowd pleaser, or better yet, a mosh pit incentive. Lastly, I would like to point out the cover of Betty Mars’s J’ai le mal de toi, where Lori and Thomas’s voices flow together just perfectly. This is a dramatic-sounding ballad for which the band also created a video that ends with a woman falling off a building; a reference to Mars’s tragic death.
Although at first listening the album may come off as weird, or even a step too experimental, Les Fleurs du Mal more than anything show the maturity that Therion has reached. Being in the 25th year or their existence, they show such certainty that rarely a band can nowadays. Not anybody could pull of a metal album of pop song covers, and do such an astonishing job as it. This is not in any way a wrong step for Therion. It is rather a proof of the diversity, versatility that we so often seek in music. It’s a daring step towards new opportunities, which surely won’t pass unnoticed.
SAMPLE:
YouTube link
Tracklist:
1. Poupée de cire, poupée de son
2. Une fleur dans le coeur
3. Initials B.B.
4. Mon amour mon ami
5. Polichinelle
6. La Maritza
7. Soer Angélique
8. Dis-moi poupée
9. Lilith
10. En Alabama
11. Wahala Manitou
12. Je n‘ai besoin que de tendresse
13. La licorne d’or
14. J‘ai le mal de toi
15. Poupée de cire, poupée de son
16. Les Sucettes BONUS TRACK (France + Touredition)