Lemezismertetők

V.A. – Oriental Metal

Kiadó: Century Media Records

Weboldal: 

Kiadás éve: 2012

Stílus: Metal

 

(scroll down for English Version)

 

Bár általában nem szoktam egyetérteni a lemezhez kiadók által mellékelt túlzó reklámszövegekkel, az Oriental Metal válogatáslemez bevezetője mégis száz százalékban igaz. Tény, hogy míg a skandináv black, death és viking metal vagy épp a finn folk metal (ehhez hozzá lehet tenni a nyugat-európai kelta metalt, a német középkori metalt vagy akár újabban a kelet-európai szláv metal vonalat is) közismert és egyre elismertebb, addig alig pár elvetemült metalfanatikus szentel figyelmet a közel-keleti térség színterének és főleg a keleti dallamokkal operáló úgy nevezett orientális metalnak. Talán csak a stílus izraeli alapítóinak, az Orphaned Landnek neve mond valamit az átlagos zenehallgatónak, tehát nem véletlen, hogy pont e banda (illetve frontembere, Kobi Farhi) ragadta magához a kezdeményezést és 2012. február 27-én megjelentettek egy válogatáskorongot a Century Media égisze alatt, mely a legkülönfélébb stílusú 11 metal banda 1-1 dalát tartalmazza. A közös nevező a közel-keleti beágyazottság, zeneileg vagy épp dalszövegek témája terén.

A lemezt a szervező izraeli progresszív orientális metalos Orphaned Land közismert, rendkívül kellemes dallamú slágere, a Sapari nyitja. A banda nagyszerű orientális népi melódiákkal/hangszerekkel és népies női és férfi énekkel színezi progresszív, néhol melodeathes fémzenéjét és nem csak a stílus alapítói, hanem a zsidók és arabok közti megbékélésnek is aktív szószólói már több mint 20 éve. A második előadó a szintén izraeli progresszív metal zenekar, az Amaseffer, fronton a több bandából ismert svéd Mats Levénnel. E válogatásra 2008-as debütlemezük címadója, a Slaves for Life került, melyben a progresszív zene mellett nagyzenekari és népi elemeket is hallhatunk. Egyébként e dal népies vokáljaiért is Kobi Farhi felel vendégzenészként. A harmadik dal a franciaországi melodikus orientális death metalos Arkan Deus Vult („Isten [így] akarja” – ez volt a keresztes háborúk latin jeligéje) című tétele. Bár a zenekar központja Párizsban van, egyedül az énekes tősgyökeres francia, a többiek észak-afrikai származású arabok. Ebben az eredetileg 2011-es dalban szintén vendégeskedik Kobi Farhi. A Lions in Cage a török Pentagram alkotása, ők egyébként Mezarkabul néven is ismertek és keleti tematikájú klasszikus heavy metalban utaznak. A dal 2001-es alkotás, a keleti dallamok gitárokon szólalnak meg illetve a vokáloknak van némi népies íze. Ismét a progresszív vonalról jön a tunéziai Myrath Merciless Times című dala, melyre korábban klip is készült. Bár náluk is inkább a vokálok képviselik a keleti folk muzsikát, e 2011-es dalban hegedűk is helyet kaptak. Az Almana Sh’chora szintén egy régi izraeli banda, bár ők inkább a heavy metal vonalról indultak, illetve újraindultak, legutóbb 2010-ben. Zenéjükben egyrészt a zsidó kultúrát és hitvilágot népszerűsítik, másrészt a zsidó népzenét metalosítják, ez igaz az itt szereplő Elohimra is. A hetedik szám az Egyesült Arab Emírségekből szól a death/thrash metalos Nervecelltől (bár dubai trióról van szó, a tagok Jordániából, Indiából és Libanonból származnak). E korongon a dallamos, kevésbé zúzós, törzsi dobolással is operáló instrumentális The Taste of Betrayal szerepel 2011-ből. A lemez egyik abszolút meglepetése számomra a palesztin Khalas Haz El Adala Mayel című dala. A fiatal arab zenekar ugyan rocknak nevezi a stílusát, szerintem inkább a dallamos metal jelző illik rá, amit nagyszerűen, teljes egészében átjár a közel-keleti légkör. A lágy dal után az amerikai brutális/technikás death metal zenekar, a Nile Kaffir című zúzdája következik. E csapat nem rendelkezik közel-keleti származású tagokkal, még csak dallamvilágára sem igazán jellemző ez a légkör, hogy mégis itt szerepelnek, az annak köszönhető, hogy témájuk az ősi Egyiptom világa. A közel hétpercnyi brutalitásban azért szerencsére némi arab népi kántálás is felcsendül. Hasonló keménységgel folytatja az eredetileg Izraelben alakult és eredetileg csak örmény tagokkal rendelkező Melechesh, akik ma Hollandiában terjesztik az ősi Mezopotámia brutális death metalba bújtatott hírét. Ismert klipes daluk 2010-ből a Grand Gathas Of Baal Sin, e lemezen is ez szerepel. A korongot egy szintén korábban számomra ismeretlen fiatal banda zárja, az egyiptomi melodikus folk metalos Ahl Sina Fountains Of Muses című instrumentális, némileg demóhangzású dala.

Az 52 perces válogatás mindenképp egyedi a maga nemében és iszonyatosan kiált a folytatásért, mivel még sok-sok orientális metalzenekar rejtőzik az ismeretlenség homályában! A pontozást eléggé nehézkessé teszi, hogy más-más műfajú és eltérő minőségű (bár általában jó hangzású) dalokról van szó, de már maga a kezdeményezés is rendkívül értékelendő. Minden metalosnak erősen ajánlott anyag!

—————————————–

ENGLISH VERSION:

Mostly I don’t agree with the labels’ high-flown mottos included in the promo texts, but this time the prologue for Oriental Metal compilation is absolutely true. It’s a fact, that the Scandinavian black, death and viking metal or the Finnish folk metal (and I should add Western European Celtic metal, German medieval metal or even the Eastern European Slavonic metal scene recently) is well-known and more and more famous, while only a couple of fanatic metalheads turn their faces towards the Middle Eastern scene and especially towards the so-called oriental metal which uses Eastern melodies. Maybe only the name the Israeli genre founders; Orphaned Land sounds familiar to an average listener, so it wasn’t accidentally, that this band (or rather its frontman, Kobi Farhi) decided to release a compilation via Century Media which contains songs by 11 metal bands of different subgenres. It was out on February 27th, 2012. The common denomination is the oriental atmosphere, either in music or in the lyrical topics.

The album is opened by the well-known, pleasant and catchy hit, Sapari by the organizer Orphaned Land, the Israeli progressive oriental metal band. This band paints its progressive, sometimes melodeath-like metal with oriental folk melodies/instruments and folkish male and female vocals. They aren’t only the founders of this subgenre, but also the advocates of the pacification between Jews and Arabs for more than 20 years. The second performer is also an Israeli progressive metal band, Amaseffer fronted by the famous Swedish Mats Levén. To this compilation they took the title-track of their debut from 2008, Slaves for Life which also contains orchestral and folk elements besides the progressive music. By the way the folk vocals are sung by Kobi Farhi as guest vocalist in the song. The third piece is the melodic oriental death metaller Arkan’s Deus Vult (“God wants [this]” – Latin motto of the Crusades). Although they’re from Paris, France, only the male vocalist is French, the other members are Arabs originally from Northern Africa. Kobi Farhi is a guest vocalist in this song from 2011, too. Lions in Cage is the work of the Turkish Pentagram, also known as Mezarkabul playing oriental themed classic heavy metal. This track is from 2001, the Eastern tunes are played on guitars but also the vocals have a folksy taste. The Tunisian Myrath is also from the progressive side of metal with their clip-song, Merciless Times. Although mostly their vocals bring oriental ethnic atmosphere, this track also have violins in. Almana Sh’chora is also an old Israeli band, began and re-started from the heavy metal scene, last time in 2010. Their aim is to make Jewish culture and Judaism more popular and also to metalize Jewish folk music, see Elohim on this CD. The seventh track sounds from the United Arab Emirates by the death/thrash metaller Nervecell (although this trio lives in Dubai, the members are from Jordan, India and Lebanon). This album contains the melodic, not really grinding instrumental The Taste of Betrayal from 2011, which includes tribal drum play, too. For me, one of the great surprises on the album was the song of the Palestinian Khalas entitled Haz El Adala Mayel. The young Arab band calls its style rock, but I prefer melodic metal, instinct with great Middle Eastern atmosphere. The soft track is followed by Nile’s, this American brutal/technical death metal band’s grinding called Kaffir. This band doesn’t have members from the Middle East, neither their melodies really have oriental taste, but they are on this album because of their lyrical theme: the world of the ancient Egypt. In this almost seven-minute-long brutality fortunately there’s some Arabic ethnic chant, too. Melechesh continues the album with similar aggression. Originally this band was founded in Israel by Armenians but nowadays they’re spreading the fame of the ancient Mesopotamia with brutal death metal from the Netherlands. Their well-known clip-song from 2010 is Grand Gathas Of Baal Sin, this material contains it, too. The last track is performed by another formerly unknown young band, Ahl Sina, an Egyptian melodic folk metal band. Fountains Of Muses is an instrumental, a bit demo-sounding song.

This 52-minute-long compilation is absolutely unique and the label must continue the line with other similar compilations because there are very many oriental metal bands hidden in the fog of anonymity! It’s hard to give a score for this material because it contains songs from various genres and with different (mostly good) quality, but basically this origination deserves serious acknowledge. Highly recommended for every metalheads!

Tracklist:

1. Orphaned Land – Sapari
2. Amaseffer – Slaves For Life
3. Arkan – Deus Vult
4. Pentagram – Lions In A Cage
5. Myrath – Merciless Times
6. Almana Shchora – Elohim
7. Nervecell – The Taste Of Betrayal
8. Khalas – Haz El Adala Mayel
9. Nile – Kaffir
10. Melechesh – Grand Gathas Of Baal Sin
11. Ahl Sina – Fountains Of Muses


Pontszám: 9

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Elfogadom Részletek