Kiadó: Candlelight Records
Weboldal: www.xerath.net
Kiadás éve: 2009
Stílus: Progressive Groove Metal
(scroll down for English Version)
Orchestral groove metal – olvasható a bandával kapcsolatban a kissé mókás stílusmeghatározás. Az érdeklődésemet mindenesetre felkeltették vele, így gondoltam adok egy esélyt nekik, hogy megmutassák mit takargatnak. Ezúttal tehát szűz zenekar albuma került virtuális kezeim közé. A csapat mindössze két éve létezik, mégis már a Candlelight pátyolgatja őket, ami ígéretes ajánlólevélnek bizonyult.
Hatásokként a Meshuggah-Strapping Young Lad-Dimmu Borgir trió nevével hízeleg a kiadó, amit megcáfolni nem szeretnék, mégis bővíteném kicsit a névsort. Mindenképpen megemlíteném még a Dagoba-t, akik hasonló megoldásokkal operálnak, ám esetünkben azért komplexebb, matekosabb zenéről beszélünk, helyenként progresszív felütésekkel, így a francia Ananta formációjához is hasonlíthatóak. Az I esetében azonban könnyes búcsút inthetünk mindenféle dallamos, slágeres villogásnak – itt a tört ritmusok és a feszes, kimért riffek állnak a rivaldafényben. Mindez billentyűs háttérrel kéz a kézben, így nem veszünk el a variált témák sötét kamráiban. A szimfonikus betéteknek köszönhetően a hangulattal nekifutásból letaglóztak. Az egész lemezt körüllengi a félelem, bizonytalanság érzete, a dalok pedig egytől egyig kárörvendően festik fel elénk az apokalipszis közelségét, majd bekövetkeztét, miközben reménytelenséget és pánikot fecskendeznek a hallgatóba. Természetesen a zenészek technikailag is maradéktalanul felkészültek, a bonyolult megoldások ellenére semmilyen csúszást nem tapasztaltam, óramű pontossággal hozza mindenki a neki szánt feladatot, igencsak minőségi formában. Lássuk milyen dalokat rántottak fel debütáló korongjukra.
A nyitó két számban rögtön megtapasztalhatjuk, milyen is az, mikor a matekos, döngölős részek egymásba folynak a filmzenébe illő aláfestéssel. A vészjósló hangulat már itt is kibontakozóban van, a katarzis viszont még várat magára. Az első kiemelkedő dal a Nocturnum névre hallgat, amiben női ének is feltűnik, hangulatfokozóként pedig a zuhogó eső hitehagyott cseppjeinek kopogását hallhatjuk. A négyes Consequences is külön figyelemért kiált. A kétlábgépek tempós ütemet adnak és a ritmusváltások az album egyik legjobbjává avanzsálják a számot. Rövid szimfónikus átvezető következik, majd a már netről ismerős False History-vel bekövetkezik az istenek alkonya, teljes pusztulást hagyván maga után. Az Abiogenesis kezdeti reménykeltő momentuma is hamar tovaszáll. Szinte látom magam előtt, ahogy romokba dőlt Földünkön a végpusztulást túlélő maroknyi lakos eredménytelenül élet után kutat. Az egyetlen dallamosabb rész a Reform Part I-ben található ahol minimális tiszta ének tartja fenn továbbra sem lankadó figyelmem. Az utolsó szerzemények, pedig szépen lassan becsukják előttünk e tragikus vízió kapuit…
Zeneileg ami hibaként felróható azok a tagadhatatlan Dimmu nyúlások. Néhol egész csúnyán belefutottak ilyesmibe – nyakamat tenném rá, hogy a False History szinti témáit a norvégok Progenies Of The Great Apocalypse c. száma ihlette. Mindez persze a filmzenés, kifejezetten Star Wars-os köpeny alá rejtve. Másik nyűgöm a lemez hossza, bár ez teljesen szubjektív. Nem vagyok a hosszú anyagok híve (főleg nem ebből a fajta zenéből), de határozottan rövidnek találtam ezt a szűk 40 percet, szívesen elhallgattam volna még 1-2 nótát.
A külcsín viszont szemet gyönyörködtető, tökéletes párhuzamban áll a dalok elvontságával. A hangzás is bivaly, ugyan a billentyűk eléggé előtérben vannak, ami személy szerint nekem nem volt gond, de aki ellene van ennek a monumentalitásnak, azoknak zavaró lehet.
Azt hiszem a Xerath-nak sikerült egy új ösvényt kitaposnia a metal erdejében, ígéretes csapat, komoly sikerek elébe nézhetnek. Kellemes perceket és némi újdonságot okozhatnak a legnagyobb Meshuggah fanoknak is. Ennek ellenére edzettebb füleknek nem lesz nagy megpróbáltatás az I végighallgatása, a stílussal ismerkedőknek viszont remek lehetőség a barátkozásra, a szimfonikus részek elegendő kapaszkodót nyújtanak, hogy ne legyen túljátszott az album. Kíváncsian várom a folytatást!
—————————
ENGLISH VERSION:
‘Orchestral groove metal’ – as the band describe their style. This made-up genre sounds kinda funny, however, it caught my attention so I gave them a try to show their abilities. So this time I got the chance to reveal the secrets with my virtual hands of an album by a band absolutely unknown to me. Despite that the group was established 2 years ago they have been recruited by Candlelight and I don’t need to tell that it’s quite a good reference.
The label mentioned the MESHUGGAH/STRAPPING YOUNG LAD/DIMMU BORGIR trio as their influences and I won’t disagree with them, I would add some names to the list though. For instance, DAGOBA’s name came up because of the similarities of their musical and technical elements. However, what we hear here is a more complex music with more math in its structure and also with some progressive parts so the French formation ANANTA can be mentioned here as well. But here we can say farewell to all of the melodic moments and hit-like songs – the broken beats and the tight and severe guitar riffs are in the spotlight. The keyboard-background helps us to stay on track among the dark chambers of the various themes. The symphonic elements blew my mind away the first time I heard them. The whole record has a dim and fearful feeling, the songs portray the forthcoming apocalypse and inject despondency and panic into the listener meanwhile. Of course, the musicians are skilled, despite the tricky elements they are precise, all of them do their part well and with high quality. Now let’s see what songs do we have on this debut.
We meet with the heavy and math parts gilded by the soundtrack-like background right in the two opener songs. The sinister atmosphere is already here but we have to wait for the catharsis. The first highlight on this album called ‘Nocturnum’ features female vocals and we can also hear some raindrops here just to create some feeling. The fourth track ‘Consequences’ is a great track too. The double kick sets the tempo and with the complex rythm structures they turn this track into one of the best songs of this record. After a short symphonic interlude ‘False History’ comes – which could be already familiar from the Internet – and it brings us the twilight of the gods with total devastation. The starting moments of ‘Abiogenesis’ with white hope are also disappearing soon. I can see as the handful survivors search for life on the ruin of Earth after the final perdition with no success. The only melodic part can be found in ‘Reform Part I’ and its clean vocal parts help us not to lose interest – not to say that we probably would. And the last tracks are closing down the gates of this tragic vision.
The only downside of this work is the undeniable Dimmu rip-offs. At some parts it’s too obvious – for instance, I’ll be bound that the ‘False History’ was inspired by the Norwegians’ song called ‘Progenies Of The Great Apocalypse’ and of course with its ‘Star Wars’-soundtrack-like style. There’s another thing also, for me, this release is a bit short, but of course, it’s only my opinion. I am not a fan of the long records – especially in this genre’s case – but I found this full-length definitely short with its almost 40 minutes playing time, I really wanted to hear 1 or 2 more songs.
The artwork is beautiful, and it fits well into the songs’ abstract concept. The sound is robustful, however, the keyboards are mixed to the front which isn’t a problem for me but this could be annoying for those who are against this kind of monumentality.
In my opinion, Xerath has set a new path in the metal scene, it’s a promising band with the possibility of great success. This album can give nice moments and little surprises even for the biggest Meshuggah fans. For the fans of this genre ‘I’ won’t be hard to listen to but with its symphonic parts it’s catchy enough for those who are new to this genre to endear this musical world. I’m really curious about the sequels.
SAMPLE:
MySpace link
Tracklist:
1. Intrenity
2. Alterra
3. Nocturnum
4. Consequences
5. Interlude
6. False History
7. Abiogenesis
8. Reform Part I
9. Reform Part II
10. Right To Exist